First impressions of Cape Town! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Noralie Weusthuis - WaarBenJij.nu First impressions of Cape Town! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Noralie Weusthuis - WaarBenJij.nu

First impressions of Cape Town!

Door: Noralie

Blijf op de hoogte en volg Noralie

08 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Helllooo everybody!

Hier weer een leuk verslagje van mij! Want, ik zit hier nu precies een weekje en ben al helemaal overdonderd van alle nieuwe indrukken, stage, mooie plekken ennnnnn het lekkere zonnetje (ikzit weer tegen zonuitslag aan, vergeet ik elke zomer weer dat ik daar gevoelig voor ben)..

Maar goed, there we go! Mijn engels gaat goed! Ik kreeg op stage al complimenten dat mn engels vergeleken met de andere vorige internationale interns 1 van de beste was. Toch wel handig zo'n engelse studie en ik red het ook echt voor mn gevoel prima, dat is wel fijn. Ook om te communiceren met mn collega's etc aangezien zuid afrikanen ook wel weer een accent hebben (vooral aan de telefoon...).

Verder kwam ik dus afgelopen zondag aan in mijn huisje + ieniemini kamertje in Green Point. Het is zegmaar wel echt een cute kamertje, maar wss ga ik naar boven verhuizen naar een grote kamer! Ik denk aan het eind van deze maand anders moet ik weer meer huur betalen en tot nu toe bevalt dit me best wel oke. Er wonen dus nog ong 14 anderen en na mijn koffer uit te hebben gepakt mocht ik meteen mee uiteten met Mara (meisje dat een dag voor mij aan kwam) en 2 andere huisgenootjes in Barluca's, een heel lekker restaurant met o.a. sushiiiiiii.

Er vertrekken best veel huisgenootjes in Maart dus over een tijdje komen er ong 4 nieuwe huisgenootjes bij, gezellig! Maandag zou m'n eerste werkdag dus zijn. Ik netjes om 8.30 naar m'n werk gelopen (dat doe ik elke dag, 30 min heen en 30 min terug) toen mijn HR manager vertelde dat als ik stage vergoeding wilde krijgen, een tax nummer moest aanvragen een een SA bank account moest openen. Echter, wat de conclusie van dit mini verhaaltje is wat me veel tijd heeft gekocht, is dat ik met dit visa geen geld kan verdienen via een pay roll, en illegaal etc dat wil mijn hotel niet. Vorige interns hadden andere visas en omdat Zuid afrika steeds strenger wordt qua stage lopers (hele hoge unemployment, dus willen ze geen internationals maar vinden ze dat de eigen mensen voorrang krijgen) lukt dat niet. Dus, nu gaan we nog even kijken of het op een andere manier kan volgende week en anders had ik al zelf bedacht dat ik miss dan een extra week vakantie ofzo kan regelen (dat idee bevalt me ook primaaaaa).

Toen begon ik dus echt op dinsdag, meteen werd ik aan iedereen voorgesteld. Alle managers en mensen van verschillende departments en omdat mijn HR manager toch elke ochtend een meeting heeft met alle managers, mocht ik meteen bij de board meeting aanwezig zijn. Lekker cijfertjes en problemen aan horen, wel interessant! Voelde me heeeel belangrijk. Daarna ben ik bij de Front office crew gestopt en daar heb ik t'm vrijdag gewerkt van 07.00 - 16.00 (early shift) elke dag. Wekkertje staat dan ook om 05.30 en dat is wel echt even wennen. Wel geluk, want ik was dit weeken vrij gepland wat sowieso al uniek is, en volgende week hoef ik alleen maandag, dinsdag en zondag een late shift (14.30-23.00) te draaien! De rest van de dagen ben ik vrij, heeel chill. Dit is totaal niet normaal, want eigenlijk zou ik de ene week 6 dagen per week werken en de andere 5 dagen, en zo zou zich dat af wisselen. Dat kan dus ook zomaar dinsdag en woensdag vrij betekenen en het hele weekend werken. Ook worden de shiften wel afgewisseld, maar als je de ene dag een late shift draait, mag je de volgende dag pas om 10.00 beginnen en dat noemen ze weer een late shift.

Hier blijf ik 2 maanden werken, en dan mag ik van mijn HR manager gewoon aangeven in welke departments ik geïnteresseerd ben en hoe lang ik daar wil blijven. Ze zei echt van, laat maar 1 of 2 weken van tevoren weten wanneer je waar wilt lopen en dan informeren we de manager even. Dus mijn plan is om 2 maanden Front Office te gaan doen, 1 maand Food & Beverage, 1 maand Reservations (door het grote hotel, gaan de reservations naar een apart department, niet naar Front Office), 1 maand Sales en dan miss nog housekeeping ofzo. Eventjes kijken :) Bij de Front Office werken ong 6 andere trainees, allemaal South African behalve 1 meisje uit Zwitserland die er nu al 2 maanden zit.

De eerste dagen heb ik heel veel mee gekeken en gevraagd, en op vrijdag waren er wat minder mensen achter de balie dus had ik wat meer te doen en moest ik ook telefoontjes opnemen en doorschakelen enzo, wat best nog wel een klus is. Ik moet er gewoon aan wennen dat ik begrijp dat wat ze vragen naar het goede department wordt getransferd en door sommige accenten was ik soms wel verward, maar het ging best goed. Het is ook allemaal niet zo moeilijk, maar je moet gewoon aan veel dingen denken die je er gewoon even in moet stampen. Ook hebben ze hier dus een Concierge balie waar ongeveer alle gasten met vragen naar toe kunnen gaan. Zij regelen echt de gekste dingen, vervoer, parkeerkaarten maar ook gekke situaties zoals 3 dagen geleden was er een meneer die voor de 4e keer van zijn Iphone 5S was bestolen, en die vroeg of zij konden regelen dat hij vandaag weer een nieuwe kreeg en of we die ook bezorgd konden laten worden. jaja, de mensen in dit hotel hebben moneyzz! Wel gezellig daar werken dus vooral mannen en bij ons achter de balie vooral vrouwen. Maar ik mag dus ook leren om daar achter te staan en dat is ook wel interessant!

Dat was m'n werkk ongeveer tot nu toe! Ik heb nu het gevoel dat ze wel echt open staan om mij dus dingen te leren en iedereen in het hotel is zoo chill aardig en geineresseerd! Het bevalt me eigenlijk wel daar! Nog even wachten op mijn werktijden enzo haha, maar van volgende week ga ik sws genieten..

Verder ben ik al op best wel wat plekken geweest in de avonden en ook gister. V&A waterfront is beetje een rijke toeristische plek maar heel knus ongeveer op 10 min loopafstand, perfect. Ook het centrum is makkelijk te doen qua lopen en mijn hotel ligt ook midden in het centrum. Na 20.00 is een taxi pakken wel echt veiliger dus dat doe ik dan ook. Per ritje van bijv 10 min bbetaal je meestal iets van €4,00, wel prima. Toch ben je wel veel afhankelijker dan in de avonden dan in NL waar je gemakkelijk en veiliger over straat kunt. Vrijdag avond zijn we wezen stappen in een business gebouw, waar op de bovenste verdieping een soort club was. Heeel mooi uitzicht over Kaapstad en ook echt een leuke avond gehad. Zaterdag zijn Mara en ik, met een stiefvader van een vriendin van Mara die business heeft in Cape Town en die toevallig ook in kaapstad was (snap je?) en een South Afrian, de hele dag op stap geweest.

Zo grappig, typisch een gevalletje van veel geld en business men want ze hebben ons mee genomen naar v&a Waterfront en vanaf daar hebbn we een boottocht gedaan naar Robben Eiland, wel heel interessant maar ook niet meer heel veel te zien. Boottocht was ook mooi, kreeg je een super mooie view op heel kaapstad dus kon je goed zien waar je nou eigenlijk was. Ook de gesprekken met de South African waren interessant, ik merkt dus dat racial dingetjes nog zo erg spelen en dat veel verhalen ook echt onesided zijn. Ook van zijn kant, maar ook van de blacks. Dus, dat ga ik goed in de gaten houden ;)

Toen we terug kwamen van de boottocht, gingen we lunchen in een luxe restaurantje en ik was nog steeds bang dat ik al mijn dingen moest betalen maar ik had geen andere keus dan gewoon mee bestellen. Daarna gingen we met de auto naar Campsbay, ook en heel mooi strand en gingen we weer boven ergens borrelen met dure wijn en hapjes (zeevruchten), haha. Wel echt grappig en typisch, maar we hadden een heel mooi uitzicht en uiteindelijk waren rond ong 18.30 thuis en ze hadden alles betaald! Mara en ik hadden dus heeel veel geluk gehad.

Vandaag weer hardgelopen langs de kust lijn, stik heet maar wel echt mooi en lekker om daar te lopen. De wind hier is heel sterk dus het is wel makkelijker uit te houden. Savonds koelt het ook echt wel snel af. Maar niet erg, want ik ben zo blij met dit weer :) Als ik ook sochtends vroeg om 6.30 naar m'n werk moet lopen, wordt alles alweer goed gemaakt door het lekkere weer en het uitzicht enzo! Vandaag zijn we met een aantal huisgenoten naar Clifton beach geweest, dat ligt vlak bij Camps Bay maar is veel rustiger en ook mooier. Was echt relaxed, en het zee water is ijskoud maar ik ben er helemaal full body ingeweest! En nog gebeachballt, niet te vergeten.....

Straks ga ik met Amelie en Simon (van facility management die ik ken uit Breda) uit eten + nog een hele grote groep nederlanders die bij hun in een studentenhotel wonen. Dus weer genoeg nieuwe mensen te ontmoeten en hen heb ik ook nog niet gezien!

Bijna alles is dus wel positief, wel echt wennen aan nieuwe mensen enzo maar ik denk dat het allemaal helemaal goed komt.


Misssss jullie dus daarom ook wel! Dikkee kus
xxx jullie zuidafrikaantje

  • 08 Februari 2015 - 19:17

    Fleur:

    Noraaa wat leuk om te lezen allemaal! Lekker ook dag het daar nu zomer is!
    Als je nog een keertje leuk uit eten wilt is Stardust een echte aanrader. Is een restaurant waar ondertussen gezongen en gedanst enzo wordt!:) (je moet wel echt reserveren haha)

  • 12 Februari 2015 - 09:34

    Noralie Weusthuis:

    Hey Fleurtje! haha thankssss dat ga ik zeker doen! Zag er al super leuk uit op de site :) Bedankt voor de tip!xxx

  • 16 Februari 2015 - 20:48

    Liliannetje:

    Heee snor, leuke blogg!!
    Fijn dat het goed gaat met jou! Wist niet dat je dit deed haha, dus mooi weer even geupdate :)
    Misschien moet ik ook maar zoiets gaan doen haha..
    Miss you well een beetjeee xxxxxxxxxxxxxxxxxlil

  • 17 Februari 2015 - 19:33

    Noralie:

    Hahaa gek, serieus niet? jawel toch? miss you tooo have fun daar :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noralie

Actief sinds 21 Maart 2012
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 24441

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 20 Juli 2015

Stage in Zuid-Afrika!

05 Augustus 2012 - 20 Mei 2013

University College and field hockey

Landen bezocht: