Alweer een maandje verder! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Noralie Weusthuis - WaarBenJij.nu Alweer een maandje verder! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Noralie Weusthuis - WaarBenJij.nu

Alweer een maandje verder!

Door: Noralie

Blijf op de hoogte en volg Noralie

28 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hello everybody!

Ik kijk eens even op de kalender, en die zegt dat het alweer de 28ste is! Ik gebruik hier totaal geen agenda, en ik ga nu alweer over ong 4 maand en 3 weken weg! Aaaaarg, veel te snel...

Veel gebeurd ook in die tijd moet ik zeggen, ik ben voor het eerst een official business woman met ook nog eens flexibele werktijden. Wat voor deze week gelde: zondag t/m dond. late shift, van 14.30 tot 23.00. Dat betekent dus maar iets van m’n dag maken in de ochtenden! Vorig week gold dat zo ongeveer ook, dus ben ik wezen hiken met een huisgenoot: Elephant Eye Cave (Silvemine nature reserve) en bijna helemaal Lions Head beklommen, de berg die zo ongeveer achter mijn huis staat en waar je een top uitzicht hebt. (a.s. vrijdag ga ik hem helemaal doen bij zonsondergang). Sowieso wordt hiken denk ik de vervanger van hockey want er is hier zoooveel natuur en elke keer dat je om je heen kijkt is het mooi. Wel moeten we voorzichting zijn want tijdens hiken hier zijn op verschillende plekken wel ongelukken gebeurd… scary!

Verder, qua leuke activiteiten ben ik al naar Bouldersbeach geweest met huisgenoten waar wilde African penguins rondlopen, super schattig. Die beesten doen eigenlijk helemaal niets, chillen en kijken gewoon vooruit. Af en toe loopt er ineens 1 het water in (met het ongemakkelijke loopje), geen idee wat ie dan denkt en loopt er weer uit naar het strand, en wordt onderuit gehaald door een ienimini golfje. Heel schattig dus. Gister heb ik en Township tour gedaan, wel een beetje toeristisch (voelde beetje als aapjes kijken) maar toch werden we wel echt verwelkomd en ben blij dat we het hebben gedaan. Zelfs in de townships zijn er weer heel veel verschillen qua arm en rijk. Ze zijn bezig met stenen huizen bouwen voor iedereen. Dat betekent dat een deel alwel een stenen huis heeft, maar een ander deel nog steeds in een zelfgemaakt krotje woont van golfplaten. Ook zijn er nog wat rijkere in de townships die allemaal hekken om hun huis hebben en hun kinderen naar school in de stad sturen. Heel bizar! Ook pakte de kleine kindjes ons meteen bij de hand (helaas betasten ze ons ook en probeerden ze van alles uit ons te trekken.. Weg 2 flesjes cola, armbandje, vrijwillig haha).
Ook heb ik ondertussen al wat barretjes en restaurantjes ontdekt… De horeca vind ik hier echt heel goed, heb bijna nog nergens echt slechte bediening mee gemaakt. Komt ook deels omdat ze werken voor hun fooi.
Goed nieuws!!! Ik krijg dus wel betaald Het was even moeilijk omdat ik dus met mijn visum niet betaald kon krijgen, maar we doen het nu als een reimbursement als vergoeding van mijn kamer. Heel fijn dus die 220 euro extra per maand, die ook nog eens wordt overgemaakt op mijn nieuwe zuid afrikaanse rekening. Mijn nederlandse pasjes laat ik dus elke dag thuis, want als die worden gestolen gaat het eeeuwen duren (naar verhalen) voordat hij in SA is. Over gestolen gesproken, ik ben nog veilig, maar in 3 weken is 1 huisgenootje beroofd van haar tas (met mes :l) en 2 anderen van hun Iphone. Ook merk ik echt wel dat de veiligheid hier gewoon een stuk minder is; 's ochtends doordeweeks kan ik prima naar m'n werk lopen en om 16.00 ook naar huis. In het weekend, een groot verschil met Nederland, loopt er letterlijk niemand op straat behalve een paar zwervers.. Mijn taxi is maar €2,00 per keer, dus als het niet goed voelt dan bestel ik meteen een Uber taxi en ben ik innen 5 min thuis 

Nu ik het toch over mijn werk heb, dat gaat eigenlijk heel goed en heb er bijna altijd wel plezier in! Door de late shifts afgelopen 2 weken weet ik nu wel hoe alles daar verloopt en kan ik zelfs al helemaal check ins doen. Volgende week ben ik early shift, dus dan hoop ik dat ik checking out onder de knie krijg. Dat is namelijk wel wat ingewikkelder, veel mensen hebben andere afspraken met het hotel qua betaling (business, agents, etc.) waardoor je heel goed moet checken wat ze nog wel en niet moeten betalen. Wel is er gewoon nog steeds overbezetting van personeel, vooral tussen 14.30 (dan begint late shift) en 16.00 (dan vertrekt early shift). In die tijd zijn er dus iets van 8 employees, waar er ongeveer 3 niets te doen hebben. Mijn collega trainee noemt dit dus ook ‘Foyer’ management. Haha, betekent niets meer dan mensen verwelkomen en ondertussen gezellig kletsen..

Ongeveer eind maart ga ik naar Reservations of Sales, hopelijk ga ik samen met Zwitserse meisje, dan zijn we samen de enige trainees daar dus dat is wel beter. Ook wel een leuk vooruitzicht, wat afwisseling. Oja! Bracha van Doesburg & Egbert Weeber waren ook even in mijn hotel om een programma voor net 5 op te nemen.. Mama zei al, verkleed je als kamermeisje en ga even langs Egbert zijn kamer, hij is zo knap!!! Wel leuk, wat nederlanders dus!

De tijd vliegt in ieder geval.. Ben ook niet gewend om een fulltime baan te hebben en daarnaast nog alle leuke dingen er in te proppen! Vanavond krijg ik de sleutel van mijn nieuwe kamer boven, lekker wat groter dus heel fijn. Dan ga ik dus meteen verhuizen uit dit 4m2 kamertje! Ook ga ik nu wel afronden, want ik ga met mijn Kameroense Collega een hop on hop off bus tour doen (beetje slecht ik weet).. Hji woont hier ondertussen al iets van 4 jaar, maar heeft dat nog nooit gedaan! We gaan naar Kirstenbosch, mooi natuur park en naar de wijnlanden, wijn proeven!

Soms vind ik het nog wel overdonderd, allemaal nieuwe mensen en steeds veel verschillende, maar het begint wel wat te wennen en m’n huisgenoten leer ik ook steeds beter kennen.
Qua visite, ik probeer nu mama over te halen om nog 1.5 te komen en dan samen de Garden Route te reize.. Hopelijk lukt het, zou heel top zijn! Dat zou dan in April plaats vinden.

Lieve groetjes,

Xxxxx Nora

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noralie

Actief sinds 21 Maart 2012
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 24464

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 20 Juli 2015

Stage in Zuid-Afrika!

05 Augustus 2012 - 20 Mei 2013

University College and field hockey

Landen bezocht: